Jak dobrać i ustawić lampkę rowerową

Jak dobrać i ustawić lampkę rowerową?

Jak świecić, żeby nie oślepiać innych? Źle ustawione lub za mocne oświetlenie roweru może stworzyć zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

Wybierając lampkę wielu ludzi kieruje się myślą: im mocniejsza, tym lepsza. Jak się jednak okazuje jest to mylna zasada ponieważ to nie moc jest najważniejsza. Ważna jest również konstrukcja, sam sposób jej montowania oraz ustawienie.

Problem oślepiania bardzo często dotyczy tak zwanych „czołówek”. Lampki zakładane na kask pozwalają bardzo dobrze oświetlić drogę na dużym dystansie, a zarazem świecić tam, gdzie właśnie patrzymy. Ale jest to dobry sprzęt, gdy wybieramy się na polną szosę bądź do lasu. „Czołówka” zaś zgodnie z przepisami nie nadaje się do jazdy miejskiej. Lampka rowerowa bowiem nie może być zamieszczona powyżej 1,5 m, ma zaś zapewniać widoczność z na co najmniej 150 metrów.

Jednak do lasu również trzeba wiedzieć jaką czołówkę dobrać. Jedne lepiej sprawdzą się w przypadku wyprawy wspinaczkowej, a inne gdy wybieramy się na wieczorną przejażdżkę. – W tym ostatnim przypadku kluczowa jest konstrukcja lampki – regulowany o 90° kąt głowicy pozwala na ukierunkowanie światła we właściwym kierunku i jest gwarancją, że świecimy na drogę – mówi Cyprian Lemiech, ekspert ds. oświetlenia przenośnego w firmie Mactronic.

Ważną sprawą jest także system ADS – Advanced Dimming, który pozwala nam płynnie regulować jasność. Dzięki temu możemy  szybko oraz łatwo dopasować moc oświetlenia do  panujących aktualnie warunków, a zarazem przedłużyć czas pracy na baterii.

Oślepianie innych to nie tylko wada „czołówek”, jednak również często lampek montowanych na kierownicy. W związku z tym przy ustawieniu lampki trzeba pamiętać, aby świeciła przed oraz pod kołem nigdy zaś bezpośrednio na wprost.

Warto więc od razu szukać lampkę, skonstruowaną tak, że z założenia nadaje się do jazdy miejskiej. Jaka to? – To może być inteligentny wzór wiązki światła, które pada daleko, ale nisko, wprzód i bezpośrednio przed rowerowym kołem. Wybierając lampki zwróćmy też uwagę na dodatkowe cechy konstrukcji – przypominająca daszek górna granica odcięcia da komfort widzenia nam samym, a wcięcia po bokach pozwolą doświetlać pobocze – dodaje Cyprian Lemiech. Poprawia to nie tylko bezpieczeństwo, ale także komfort jazdy – brak „daszka” powoduje jasny punkt, który zdecydowanie utrudnia widoczność samemu rowerzyście, który ją posiada.

Pamiętajmy, że wedle przepisów jadąc rowerem musimy mieć jedno światełko białe bądź żółte z przodu, a także  co najmniej jedno światełko odblaskowe oraz jedno pozycyjne z tyłu. Jedno i drugie czerwone, przy czym to drugie może migać. Nie dostosowanie się do tego przepisu grozi mandatem. Ale tonie kara pieniężna, bezpieczeństwo powinno być powodem zamontowanie oświetlenia, także takiego, które nie będzie oślepiało innych uczestników ruchu.

Jak dobrać lampkę – czym się kierować?

  • dopasuj moc oświetlenia do rodzaju jazdy (teren, styl)
  • ustaw odpowiedni kąt głowicy – nie oślepiaj jadących z przeciwka
  • warunki mają znaczenie – pamiętaj o tym, dopasowując moc świecenia
  • ile lampek, tyle konstrukcji – sprawdź jej specyfikację przed zakupem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

139 More posts in INNE category
Recommended for you
Terminator zakończył Światowe Zimowe Igrzyska Olimpiad Specjalnych w Austrii. Polska Reprezentacja Olimpiad
Terminator zakończył Światowe Zimowe Igrzyska Olimpiad Specjalnych w Austrii

Znakomity dorobek polskich sportowców z niepełnosprawnością intelektualną. Z zakończonych 24 marca Światowych Zimowych Igrzysk Olimpiad...